Skip to content

Studietekniker för effektiv inlärning

Har du någonsin lärt dig om HUR man studerar effektivt? Hade du lektioner om det i skolan såsom om geografi och matematik?

Här ger vi några generella tumregler som folk brukar ha nytta av – men det finns mycket mer som du kan leta efter när du tar till dig attityden att din produktivitet är något du på riktigt kan förbättra väldigt mycket.

Olika typers inlärning 

Olika typers inlärning kräver olika strategier – vi fokuserar på några centrala typer här. 

Skapa känslor för att minnas fakta

Det kan ofta hjälpa att göra skillnad på fakta-inlärning och insiktsinlärning, eftersom de kan behöva olika sorters tekniker. 

När det kommer till att lära sig fakta – såsom varifrån Wu-Tang Clan kommer – är det ofta hjälpsamt att använda sig av minnesregler. Genom att skapa en berättelse, en visuell bild i ditt huvud, rim eller dylikt hjälper du dig att konstruera ett minne som håller. Det viktiga att komma ihåg är att göra ditt verktyg roligt eller emotionellt starkt, i och med att vi är bättre på att minnas sådant som påverkat oss emotionellt. Det här är lätt att se när man tänker tillbaka på mer eller mindre minnesvärda dejter t.ex!

I exemplet med Wu-Tang Clan skulle man t.ex. föreställa sig frihetsgudinnans staty iklädd en Wu-Tang Clan huppari, med en tändare i handen istället för lyktan, för att komma ihåg att gruppen skapades i den delen av landet. 

Övning

Välj ett random fakta att lära dig och skapa känslor kring det för att minnas informationen.

Känn in skillnaden mellan den rena informationen och den känsloladdade informationen.

Egna ord för förståelse

När det kommer till information som kräver djupare insikt för att du ska kunna säga att du lärt dig det behöver följande kriterier fyllas:

  1. du behöver kunna förklara det du ska lära dig med dina egna ord.
  2. du behöver kunna berätta om vad du lärt dig utan att bli påmind om vad det var som du skulle ha lärt dig. 

Det här betyder alltså att det inte räcker med att känna igen olika begrepp när de presenteras för dig. Ofta misstar vi oss nämligen och tror att vi kan det vi skulle lära oss när vi bläddrar igenom materialet och känner igen olika begrepp – men att känna igen är inte detsamma som att förstå.

Kom ihåg att det är oerhört viktigt med sömn för att något ska fastna i hjärnan. Att sitta och uppe hela sista natten och försöka tvinga sig till att lära sig är med andra ord inte hjälpsamt för att du på riktigt ska minnas informationen senare. 

För att du ska kunna lära dig är det också väldigt viktigt att hålla ditt blodsocker stabilt! Sitt med andra ord inte trött, hungrig och hängig och stirra i din bok, utan planera mångsidiga snacks som håller igång hjärnan!

Testa själv!

Förklara vad du just lärt dig med dina egna ord!

Tentläsning

Många känner säkert igen känslan av att ha fastnat i att stirra på samma paragraf hur länge som helst och inte ha någon aning om vad det står där. 

Genom att experimentera med hur man läser kan man göra mycket för att läsandet ska bli effektivare, snabbare och lämna en nöjdare efteråt. 

Ett enkelt sätt är följande:

  1. Skapa dig en överblick av hela materialet som du ska lära dig och sammanfatta vad det verkar handla om.
  2. Fråga dig själv vad du tror att du kommer att lära dig (detta förbereder din hjärna att ta in information om det som är på kommande).
  3. Innan du börjar läsa ett nytt kapitel (eller motsvarande), gå igenom de viktiga begreppen och fråga dig själv vad du tror att de betyder. När du sedan senare märker att du haft rätt eller fel så kommer det att skapa en emotionell spänning vilket gör det mer sannolikt att du minns den rätta informationen senare.
  4. Använd dig av rubrikerna och underrubrikerna som finns, och återgå till dem ofta när du läser texter för att se till att du har koll på sammanhanget och den stora bilden av vad du håller på med. 

Du kan också kolla upp specifika tekniker såsom SQ3R för fler idéer att experimentera med för att inte slösa tid när du läser till tenter.

Skriva uppsats

Det viktigaste när det kommer till att skriva uppsats är att komma ihåg att syftet med den första versionen är att den blir skriven, inte att det blir rätt eller ens nära på bra. Det kan vara hjälpsamt att börja skriva med attityden att du försöker förklara ämnet till en vän som har lagom bra koll på temat. I essäskrivande är den gyllene regeln att du skriver utkast efter utkast tills du äntligen kommer till det sista utkastet som duger.

Den heliga 15-minutersregeln

En teknik som är så allmännyttig att den knappt kan kallas just en studieteknik är 15-minutersregeln. *dramatisk orgelmusik*

15-minutersregeln betyder detta: När du märker att du fastnat i ett problem gör du följande:

Sätt en timer på 15 minuter. Under denna tid ska du brainstorma så många möjliga sätt att lösa problemet som du bara kommer på. Om du trots allt detta funderande inte kommer på en lösning på problemet måste du be om hjälp! (Som du kanske märkt ogillar vi på Full koll i allmänhet alla ”borden” och ”måsten” – men i det här sammanhanget tycker vi det är nyttigt!). 

Det finns så många fina saker med den här tekniken:

  • du fastnar inte i onödiga problem som någon annan lätt och behändigt skulle kunna hjälpa dig med!
  • När du först tagit dig tid att koncentrerat brainstorma lösningar kan du lätt räkna upp vad du redan testat på åt den som du ber om hjälp av!
  • du får tid och energi till att fokusera på sådana uppgifter som du faktiskt kan göra här och nu!
  • du släpper lite i taget greppet om idén att du skulle behöva klara dig helt ensam med allt för att räcka till som människa eller vad du nu har för underliga (och helt och hållet mänskliga) tankar i bakgrunden (vilket i vårt tycke är en totalt absurd och mycket vanlig idé i vår kultur.)
  • Och framför allt: ditt arbete går snabbt och effektivt framåt!

Bravo!

Du har kommit igenom en del!

Illustration of people cheering and dancing