Skip to content

Praktiska tips

Det finns en hel del användbara tips och tricks som kan göra kommunikationen så saklig och effektiv som möjligt, och som kan hjälpa att undvika onödigt drama! Här kommer två sådana tips.

Fokusera på beteenden

Det kan vara lättare för dig att bete dig väl mot andra om du fokuserar på deras beteende istället för på dina föreställningar om vilka de är eller egenskaper som de har. 

Att fokusera på människors beteenden, som du kan observera, och på hur du själv upplever situationen tenderar att leda till mer konstruktiva diskussioner än om du utgår ifrån dina åsikter om personen ifråga och om du ser personens egenskaper.

Jämför följande exempel med två personer som delar bostad:

Arg, upprörd röst + aggressivt kroppspråk: ”Alltså du lämnar ALLTID din disk i diskhon!! Du är så lat!!! Vad är det för fel på dig egentligen?!!!”

Varm, öppen och nyfiken röst + lugnt och öppet kroppspråk: ”Jag har märkt att din disk funnits i diskhon i tre dagar i sträck när jag har kommit hem, och jag märker att det väcker en massa irritation i mig. Är allt ok med dig?”

Custom Text Input

Unique ID:

varfr-hjalpsamt-med-folks-beteenden

Visible Label (big, above):

Vad tror du är fördelen med att fokusera på beteenden och på fakta som man kan observera?

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

När vi fokuserar på andras beteenden lägger vi fokus på något som den andra personen har kontroll över och som hen relativt lätt kan ändra, åtminstone jämfört med personliga egenskaper.

När vi fokuserar på observerbara fakta i det vi säger, uttrycker vi indirekt självsäkerhet och lugn. Vi kommunicerar att ”Det här hände, så här känner jag om det, och det är okej att jag känner så”.

Dessutom försätter vi då inte den andra parten i försvarsställning, vilket annars lätt händer om hen känner att hen blivit utsatt för orimlig och osaklig kritik.

Jag älskar dig, MEN…

Men. Precis som med ordet ”borde” som vi diskuterat i djupdykningen ”Hemligheten bakom att få saker gjorda” är ”men” ett oerhört vanligt ord som överraskande ofta kan visa sig vara rätt ohjälpsamt när vi börjar lägga märke till vilken effekt det egentligen har på oss och dem vi talar med. 

”Du gjorde ett bra jobb, men du är för långsam.”

”Jag älskar dig, men…”

Det är nästan som om att dessa tre små bokstäver trollar bort allt det trevliga som sagts före dem

Bra alternativ till ordet “men” som du kan testa i ditt eget liv är:

– att dela upp det du vill säga i två skilda meningar, så att du sätter punkt efter den första, trevliga biten. 

”Du gjorde ett bra jobb här idag, jag är väldigt nöjd. Jag vill att du fortsätter öva så att du kan göra det här ännu snabbare.”

– att byta ut ”men” till “och

”Du gjorde ett bra jobb här idag, jag är väldigt nöjd och jag vill att du fortsätter öva så att du kan göra det här ännu snabbare.”

Både att sätta punkt eller att använda ”och” innebär underförstått att båda satserna kan vara sanna samtidigt. Däremot upplever vi ofta att det som sagts före ”men” och det som sägs efter ”men” inte kan vara sanna samtidigt.

Custom Text Input

Unique ID:

men-eller-och-kommunikation

Visible Label (big, above):

I hurdana situationer tänker du att det skulle kunna vara speciellt hjälpsamt att fundera på om det är bättre att använda ”men” eller att låta bli?

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Bravo!

Du har kommit igenom en del!

Illustration of people cheering and dancing