Skip to content

Stärk ditt kunnande

Om det finns specifika typer av situationer där du spänner dig kan du ta reda på mer om vad experter rekommenderar för olika verktyg man kan ta till i dessa situationer. 

När det handlar om att hålla engagerande presentationer kan det vara nyttigt att lära sig använda sin röst effektivt för att hålla uppe publikens intresse. Man kan till exempel variera röststyrkan för att skapa olika effekter, såsom att plötsligt höja rösten för att överraska folk när de verkar uttråkade eller plötsligt tala tystare för att få dem att luta sig framåt och lyssna noga när man har en riktigt viktig poäng. Man kan också experimentera med konstpauser och att upprepa någon viktig poäng. 

En riktig power-move är att själv välja att dra folks uppmärksamhet till det faktum att du känner dig nervös! Ofta är vi nämligen mest nervösa för att folk ska märka att vi är nervösa, så om vi själva väljer att säga det högt, så har vi redan varit med om det värsta! Allt som oftast tar folk det med värme och humor, i och med att de allra flesta känner igen sig, men det innebär en risk i fall publiken inte tar emot budskapet. I så fall kan du ju fråga dig om det är en omgivning du vill fortsätta att vara i. Men genom att bete dig autentisk på det här sättet hjälper du även andra som känner sig nervösa för samma sak.

Då din ärlighet om att du känner dig nervös får ett varmt bemötande av både dig själv – och som ett extra bonus, av andra – slappnar din kropp av!

Om du istället spänner dig till exempel inför en dejt, kan du lära dig om nyttiga sätt att skapa sunda relationer. Man kan öva upp autenticitet, lära sig att dra gränser och uttrycka sig om svåra saker på fungerande sätt.

Oavsett vad det är du spänner dig för, finns det lärdomar att ta till sig som kan hjälpa dig att bemästra situationen bättre och på så sätt få bättre självförtroende.

Notera att du redan kan slappna av

Det är en viktig insikt att notera att du redan kan det här med att bete dig på ett avslappnat och autentiskt sätt i spända situationer. Det är inget du behöver lära dig. Så generalisera till alla andra möjliga situationer där du brukar spänna dig. Det här betyder inte att vi uppmuntrar dig att bete dig på samma sätt i olika situationer – bete dig på ett sätt som känns avslappnat och autentiskt i varje unik situation. Det är skillnad på att envist försöka skämta om med din farmor om den senaste internetmemen och på att nyfiket försöka skapa en äkta kontakt med henne där ni förstår varandra.

Om du till exempel har lätt för att bete dig på ett autentiskt och avslappnat sätt med dina vänner, kanske du kan experimentera med att bete dig på ett liknande sätt med studiekompisar som du inte ännu känner så bra. Det kan vara nyttigt att tänka på att alla människor som du litar på i dag en gång varit främlingar för dig!

Övning

Skriv ner sådana situationer där du redan är i interaktion med andra på ett avslappnat, autentiskt och improviserat sätt, till exempel när du umgås med nära vänner, när du leker med din hund eller när du är djupt engagerad i en hobby …

Custom Text Input

Unique ID:

situationerdrduredanriinteraktion

Visible Label (big, above):

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Custom Text Input

Unique ID:

tillvilkaandrasituationerskulledukunnaverfradenhrknslan

Visible Label (big, above):

Till vilka andra situationer skulle du kunna överföra den här känslan?

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Ägna nu en stund till att visualisera hur det här skulle kunna gå till. Föreställ dig ett scenario där du tidigare spänt dig där du istället kunde bete dig på det här avslappnade sättet. Försök se situationen i så tydlig detalj som möjligt, som om du skulle se en inspelning. Det här är ett sätt att öva sig i att bete sig avslappnat, i och med att hjärnan inte skiljer speciellt mycket på det som faktiskt händer, och det som du bara föreställer dig. 

Custom Text Input

Unique ID:

hurkndesdetattgradenhrvningen

Visible Label (big, above):

Hur kändes det att göra den här övningen?

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Vad har du lärt dig?

För att få alla dessa nya idéer att fastna, rekommenderar vi varmt att du nu tar en stund och reflekterar över vad som var det mest relevanta som du lärt dig i den här modulen.

Custom Text Input

Unique ID:

spanna-sig-reflektion

Visible Label (big, above):

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Custom Text Input

Unique ID:

vadvilldupminnadigsjlvomifortsttningen

Visible Label (big, above):

Vad vill du påminna dig själv om i fortsättningen?

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Custom Text Input

Unique ID:

hurkandusetillattkommaihgdessasakeriettsenareskede

Visible Label (big, above):

Hur kan du se till att komma ihåg dessa saker i ett senare skede?

Visible Description (small, below):

Visible Postfix (normal, to the right):

Om det finns något du kan göra just nu för att minnas de här sakerna i ett senare skede, rekommenderar vi att du nu försöker skapa sådana påminnelser till dig själv som känns bra och nyttiga.

Tack!

Tack för att du tog dig tid till att gå igenom den här djupdykningen! Kom ihåg att om du hjälper dig själv att må bättre, då hjälper du alla andra också! 

Bra jobbat!

Du har avklarat denna modul!

Stylized people cheering